Aktion T4

Mensen met een handicap in de WOII werden als onwaardig gezien. In aanloop naar 4 en 5 mei ben ik veel aan het lezen over de omgang met mensen met een handicap/ziektes in de WOII.

Aktion T4 is een programma waarbij ze mensen die een handicap of ziekte hebben steriliseerden om zo zwakke mensen uit te roeien, dit gaat om mensen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke handicap. Als zij zouden verdwijnen zou er alleen nog een sterk ras overblijven.

Een ongeruste vader gaf aan zijn misvormd en blind geboren kind uit ‘zijn lijden’ te willen verlossen. Dit kindje heette Gerhard Kretschmar. Hij was het eerste kindje die vermoord werd, omdat hij gehandicapt was.

Drie weken na de moord op Gerhard werd er een register gemaakt en daar werden baby’s geregistreerd die (erfelijke) afwijkingen hadden. Kort daarna begon de massamoord op deze baby’s.

De ouders van deze kinderen brachten hun kinderen naar instellingen, ze dachten dat daar goede (medische) zorg kregen. Tegen de ouders werd gezegd dat ze overleden waren aan een longontsteking, maar ze werden vermoord door een dodelijke injectie, vergast of ze werden mishandeld en overleden hieraan. Zonder dat de ouders het wisten werden de hersenen van deze kinderen onderzocht.

In totaal heeft Aktion T4 tussen de 275.000 en 300.000 onschuldige mensen gedood.

Ook in de huidige tijd werkt dit nog steeds door dat kun je merken in ons taalgebruik. Er wordt nog te vaak gestrooid met termen als invalide en mindervalide. Dat betekent letterlijk ongeschikt en mindergeschikt. Ook is er nog steeds veel wantrouwen naar mensen die een handicap of ziekte hebben. We zouden ons bijvoorbeeld aanstellen als het om ontoegankelijkheid gaat.

Om nog even terug te komen op Aktion T4, er wordt wel steeds meer aandacht aan besteed, maar ik merk dat heel veel mensen hier nog niet van op de hoogte zijn. Het is een vergeten groep slachtoffers. Dat raakt mij heel erg, want ook ik heb een handicap. Stel dat ik in die tijd in Duitsland of in een ander land waar dit gebeurde was geboren dan was mij misschien hetzelfde overkomen.

Op dat wij nooit vergeten, ik herdenk mijn lotgenoten van toen vanavond om 20.00 uur.

History.co.uk. (n.d.). Aktion T4: The Nazi euthanasia programme that killed 300,000. Retrieved May 4, 2023, from https://www.history.co.uk/article/aktion-t4-the-nazi-euthanasia-programme-that-killed-300000.

4 mei: Ik herdenk, want aan onze vrijheid zit een verhaal. Een verhaal van velen die het leven lieten, zodat ik van vrijheid mag genieten. Vrijheid is niet doodnormaal… Een getekend meisje in het midden met een hartje op haar shirt.

Plaats een reactie