Week van de toegankelijkheid

Vandaag is het de week van de toegankelijkheid, veel mensen weten niet wat er allemaal onder toegankelijkheid wordt verstaan. Ik noem graag een aantal voorbeelden waar mensen niet direct bij stil staan of zitten. 😉

Naast mijn lichamelijke handicap heb ik ook een auditieve handicap, ik ben namelijk slechthorend, daarom is het voor mij lastig om in grote groepen te kunnen meedoen. Vaak zijn er ook achtergrondgeluiden en geroezemoes te horen en dat alles komt even hard bij mij binnen door mijn gehoorapparaten. Ik hoop dat mijn gehoorapparaten ook steeds beter worden, maar hier staan of zitten mensen eigenlijk nooit bij stil.

Als ik de bioscoop wil bezoeken en ik wil naar een Nederlandse film, is er geen ondertiteling aanwezig waardoor ik maar een kwart tot de helft van de film goed kan volgen, want iets niet goed kunnen volgen kost heel veel energie.

Voor mensen die slechtziend of blind zijn is het belangrijk dat altijd omschreven wordt wat er op een afbeelding staat, zo kunnen zij ook weten wat er op de afbeelding staat.

Als ik ergens heen wil moet ik altijd eerst even kijken of ik ergens binnen kan, dat zorgt ervoor dat je altijd meer tijd kwijt ben om iets te plannen. Je kan dus niet spontaan iets ondernemen. Daarnaast moet ik ook wel eens een taxi boeken en dan moet je vaak 24 uur van tevoren boeken en je moet de terugreis ook gelijk met de heenreis boeken, dus als het gezellig is kun je niet langer blijven en je kunt ook niet eerder naar huis als je het toch eerder afgelopen is. Dit is enorm beperkend en kan ervoor zorgen dat je minder vriendschappen hebt of moeite hebt met een relatie aangaan.

In Engeland is het allemaal veel beter geregeld, daar kun je gewoon op straat wachten op een taxibusje en daar hoef je niet een etmaal van tevoren te boeken. Dat zou zoveel schelen in energie en moeite.

In Nederland is de overheid veel te vrijblijvend als het gaat om het toegankelijk maken van gebouwen. Als een gebouw niet voldoende toegankelijk is, volgt er geen sanctie, dat zou wel moeten want dan is toegankelijkheid voor mensen met een handicap een plicht. Ik vind dat dit eens verplicht moet worden in Nederland, zeker omdat veel meer Nederlanders nu gaan merken dat Nederland helemaal niet toegankelijk is. Nederland is aan het vergrijzen.

Ook mensen die nu nog geen aanpassingen nodig hebben om mee te kunnen doen, hebben profijt van toegankelijkheid. Ik heb het wel eens vaker gehad over de automatische deuropener. Deze voor iedereen handig? Want als jij allebei je handen vol boodschappen hebt kun jij met je elleboog de knop aanraken en gaat de deur open. Dit is dan één voorbeeld, er zijn er nog veel meer.

Te vaak wordt toegankelijkheid voor mensen met een handicap als een gunst gezien, maar het is een recht. Heb jij weleens het gevoel gehad dat je dankbaar moet zijn dat je ergens binnen kon komen? Ik heb vaak het gevoel dat ik dankbaar moet zijn dat er een plank is weggelegd zodat ik naar binnen kan. Dit zou dus vanzelfsprekend moet zijn want iemand die loopt staat daar dus nooit bij stil.

Ik hoop dat we met z’n allen gaan beseffen dat Nederland nog lang niet toegankelijk is en er ook iets aan gaan doen.

Plaats een reactie