Wat betekent de val van het kabinet voor mensen met een handicap?

Laat ik ten eerste zeggen dat ik niet voor iedereen met een handicap kan spreken.

Persoonlijk voelde ik eerst blijdschap, want dit kabinet en de vorige kabinetten maakten veel kapot voor mensen met een handicap. Denk onder andere aan het afsluiten van de Wajong vanaf 2015 en mensen met een arbeidshandicap in de bijstand zetten als ze niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Dit is allemaal al in kabinet-Rutte II gebeurd, maar ze hadden het kunnen verbeteren en dat hebben ze ook niet gedaan in de kabinetten die hierna kwamen. Er is veel bezuinigd op mensen met een handicap en ze hebben veelal te maken met extra levenskosten.

Na de blijdschap kwam ook een beetje angst om de hoek kijken, wat voor kabinet krijgen we straks? Is het dan nog rechtser en bungelen de rechten van mensen met een handicap dan helemaal onderaan de prioriteitenlijst? Ik blijf hoop houden op beter, want een optimistisch persoon ben en blijf ik wel.

In een eerdere blog van begin deze maand beschreef ik al dat het kabinet dat gevallen is weer wilde gaan bezuinigen op mensen met een handicap, onder andere door de WMO weer inkomensafhankelijk te maken en de jonggehandicaptenkorting te halveren.

Deze plannen zullen nu hopelijk geen doorgang meer vinden, maar je weet dus nooit hoe het verder gaat, het wordt nu sowieso uitgesteld denk ik.

Toch was er dit jaar ook een beetje goed nieuws voor mensen met een handicap, het facultatief protocol zou getekend gaan worden. Ik hoop dat dit nog steeds gebeurt bij een volgend kabinet, maar het zal weer uitgesteld worden en dat is jammer. Door dit protocol te tekenen kunnen mensen met een handicap een klacht indienen bij een VN-comité. (Het VN-Comité is een soort organisatie van de Verenigde Naties, die toetst of Nederland zich houdt aan VN-verdragen).

Ook bij een volgend kabinet zal ik me laten horen voor onze rechten, want wij zijn vaak een vergeten groep die helaas alleen maar groter gaat worden.

Plaats een reactie